Cum iti protejezi ochii in fata monitorului?
Ultima actualizare: 19/04/2023

5 minute citire

- 20/10/2022

Cum iti protejezi ochii in fata monitorului?

Cei mai multi oameni isi petrec o buna parte din zi in fata monitorului. Daca citesti acest articol probabil ca si tu te afli in fata unui monitor, cautand, printre altele,  informatii utile despre cum ai putea contracara problemele generate de acest "obicei al omului modern". La fel ca si in alte activitati, considerate acum mai putin moderne, cum ar fi cititul unei carti sau cusutul unui goblen, ochii sunt extrem de solicitati atunci cand sunt expusi in fata unui monitor. Si asta pentru ca muschii ochiului sunt obligati sa faca mii de miscari, iar globul ocular trebuie sa ajusteze in permanenta vederea pentru a se putea concentra pe anumite detalii.

Monitorul insa adauga si alte piedici care obosesc ochii, cum ar fi contrastul, lumina si palpairea (en. flicker) monitorului. Pe termen scurt, activitatile care solicita ochii nu sunt daunatoare, insa desfasurate zilnic si cu o durata mai lunga, pot fi extrem de periculoase pentru vedere. In plus, cei care sufera deja de astigmatism sau miopie sunt mult mai afectati, resimtind efectele daunatoare mai profund.

Cu ce simptome te poti confrunta?

Ochi tensionati

Utilizarea intensiva a ochilor poate duce la oboseala, disconfort sau chiar dureri de cap. Cele mai intalnite cauze care duc la tensionarea ochilor sunt: stralucirea monitorului, o corectie vizuala nepotrivita (ochelari de vedere care nu mai corespund diagnosticului), citirea caracterelor mici, contrast slab intre text si fundalul de pe monitor, palpairea evidenta a ecranului sau ochi uscati.

Vedere incetosata

Aceasta poate fi cauzata de schimbari fiziologice normale la nivelul ochiului (datorate inaintarii in varsta sau a unei boli). De asemenea, poate fi cauzata de concentrarea asupra unui obiect aflat la 12cm in fata ochilor, ceea ce se intampla in mod frecvent atunci cand citim intr-un mediu slab luminat.

Ochi uscati si iritati

Aceste simptome apar atunci cand nu exista suficient lichid pentru a tine ochii umezi. De fiecare data cand clipim, ochii sunt reimprospatati si curatati. Reflexul innascut de a clipi poate varia in functie de activitatea pe care o desfasuram, rata acestuia fiind in mod special mai scazuta atunci cand ne concentram privirea asupra unui obiect. Uitilizarea unui calculator sau vantul ne pot face sa clipim mai rar.

Dureri de cap sau de gat

De cele mai multe ori, solicitarea excesiva a ochilor provoaca dureri de cap. Concentrarea in fata unui monitor ne face insa imobili, lasand doar muschii ochilor sa lucreze, in timp ce restul corpului este "uitat" intr-o pozitie de cele mai multe ori incorecta sau inconfortabila. De aceea, pe langa durerea de cap, ne putem confrunta cu dureri de gat sau de spate.

Cum te protejezi in fata monitorului?

Cotrolul oftalmologic

Este foarte important ca cel putin periodic sa-ti verifici ochii. Daca angajatorul tau nu realizeaza periodic asemenea teste, programeaza-te la un consult cel putin o data pe an. Este bine sa afli din timp daca ai nevoie de ochelari de vedere sau daca problemele tale de vedere se agraveaza.

Lumina potrivita

Atunci cand lucrezi in fata calculatorului ar fi ideal sa eviti lumina puternica, indiferent daca este vorba de lumina soarelui sau de lumina artificiala dintr-un birou. Pentru a reduce intensitatea acesteia foloseste jaluzele potrivite sau mai putine becuri. De asemenea, este important ca sursa de lumina sa vina dintr-o parte, nu din in fata ochilor tai sau din spatele tau.

Elimina reflexia

Schimba lumina din jurul tau pentru a reduce reflexia stralucitoare de pe monitorul. Tine cont si de faptul ca geamurile si peretii albi ar putea sa transmita o parte din lumina in directia ta. De asemenea, iti poti instala pe monitor o folie anti-reflexie. Daca porti ochelari de vedere, poti incerca o pereche cu lentile anti-reflexie.

Setarile potrivite

Nu trebuie sa folosesti setarile prestabilite daca acestea te incomodeaza atunci cand lucrezi la calculator. Modifica intensitatea, contrastul sau dimensiunea fonturilor pana cand le gasesti pe cele care ti se potrivesc. Daca inca mai lucrezi pe un monitor CRT incearca sa il schimbi cu unul LCD, intrucat acesta nu are o rata de palpaire (en. Flicker) atat de mare.

Clipeste mai des

Este foarte important ca ochii tai sa fie umezi pentru a nu se irita sau inrosi. Atunci cand stai in fata monitorului, clipesti doar o treime din cat ai face-o in mod normal. Rata de clipire mica, dar si aerul uscat din birouri declanseaza sindromul ochilor uscati. Incearca sa faci exercitii pentru a preveni acest lucru: la fiecare 20 de minute clipeste incet si complet de cel putin 10 ori. Astfel iti vei mentine ochii umezi si lipsiti de disconfort.

Exercitii pentru ochi

Un alt exercitiu util care iti poate ajuta ochii sa se detensioneze este sa privesti in departare. La fiecare 20 de minute intrerupe concentrarea ochilor si priveste pentru cel putin 20 de secunde un obiect aflat la cel putin 7 metri fata de tine. Sau priveste un obiect aflat in departare si apoi unul aflat in apropiere, alternativ, de cateva ori. Nu uita sa clipesti in timp ce faci aceste exercitii.

Pauze scurte si dese

Atat pentru ochi, cat si pentru intregul corp, pauzele mici care te scot din starea de concentrare si tensiune sunt extrem de benefice. Ridica-te de pe scaun macar pentru cateva minute , du-te si priveste pe fereastra, indreapta-ti coloana si daca ai posibilitatea, fa cateva exercitii pentru gat, maini si spate. Cel putin o data pe ora incearca sa te dezlipesti de calculator pentru a te relaxa cateva momente.

Aranjeaza-ti diferit biroul

Atat biroul, cat si scaunul trebuie sa-ti permita pozitionarea in postura corecta, fara a avea coloana curbata si fara privi de prea aproape sau de prea departe monitorul. Acesta nu trebuie sa fie mai jos de nivelul ochilor, nici mai sus, ci chiar la nivelul ochilor tai, la aproximativ 60-70 cm departare. Daca lumina este prea puternica, ar trebui sa-ti poti roti biroul astfel incat aceasta sa nu se reflecte in monitor. O lampa de birou ti-ar putea oferi lumina necesara fara a fi prea puternica.

Ochelari pentru calculator

Chiar daca nu ai nevoie de ochelari de vedere, poti incerca o pereche de ochelari speciali care sa-ti protejeze ochii atunci cand lucrezi in fata monitorului. Acestia sunt recomandati mai ales celor care poarta lentile intrucat previn uscaciunea ochilor cauzata de o rata de clipire prea mica. Ochelarii pentru calculator sunt o optiune perfecta si pentru cei care poarta lentile bifocale sau progresive, intrucat acestea nu sunt cele mai potrivite pentru distanta dintre ochi si monitor.

Acum ca ai terminat de citit acest articol, ce zici de o pauza? Ridica-te de la calculator, fa cativa pasi, clipeste des si relaxeaza-te!

Acest material a fost documentat si scris de farmacistul Salofarm si nu inlocuieste indicatiile medicului. Pentru detalii de utilizare va rugam sa consultati medicul specialist sau medicul de familie.



Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.

Produsul a fost adaugat in cos