Facebook Pixel

Cum evitam problemele digestive de Craciun

Cum evitam problemele digestive de Craciun

5 minute citire

- 18/12/2017

Cum evitam problemele digestive de Craciun

  Craciunul inseamna mese bogate, cadouri minunate, timp de poveste petrecut in familie si pentru unii… indigestii. O indigestie iti poate strica de-a dreptul sarbatorile alaturi de oamenii dragi din viata ta, pur si simplu oprindu-te sa te simti in largul tau. Azi iti prezentam cum evitam usor si sigur problemele digestive de Craciun pentru a avea parte de sarbatori linistite!

Ce este o indigestie?

Indigestia reprezinta un disconfort resimtit la nivelul stomacului, care se manifesta printr-o serie de simptome: senzatie de balonare, greata, crampe, eructatii (ragaituri) si asa mai departe. Indigestia poate fi cauzata de bacterii, obiceiuri alimentare, consum de medicamente s.a.:

  • prezenta bacteriei Helicobacter pylori
  • consumul excesiv de alimente (mese copioase)
  • consumul excesiv de alcool, bauturi carbogazoase, cafea, ciocolata
  • ingestia de alimente foarte reci sau foarte fierbinti
  • consumul de carne, lactate si oua dupa o perioada indelungata de post
  • combinatiile alimentare nepotrivite (consumul de produse alimentare grase sau uleioase, alimente picante sau de tip fast-food)
  • fumatul
  • mancatul rapid (aerofagia sau senzatia de “prea plin” datorata inghitirii aerului odata cu alimentele)
  • nervozitate, stres
  • medicamentele, inclusiv antibiotice si unele antialgice (de exemplu aspirina), contraceptive (datorita continutului in estrogen)
  • prezenta altor afectiuni (gastrita, ulcer peptic, colon iritabil, inflamatia pancreasului- pancreatita etc.)

Cum evitam problemele digestive

Suplimentele digestive

Suplimentele digestive te pot ajuta enorm sa eviti acest gen de probleme deloc dorite la masa de Craciun! O digestie sanatoasa presupune pastrarea echilibrului florei intestinale, de multe ori afectate de obiceiurile alimentare necorespunzatoare dar si de administrarea anumitor medicamente cum sunt antibioticele, anticonceptionalele, corticosteroizii sau analgezice si antiinflamatoare. Rolul florei intestinale este complex, participand la degradarea alimentelor nedigerate astfel ca acestea sa poata fi absorbite la nivel intestinal dar si la sinteza unor vitamine (complex de B-uri si vitamina K), luptand totodata si impotriva bacteriilor patogene ce pot cauza diverse afectiuni (crescand astfel imunitatea organismului). Pentru refacerea florei intestinale si reducerea manifestarilor digestive (balonare, tulburari de tranzit) probioticele sunt de prima alegere! Acestea sunt “bacterii benefice”: bifidobacterii, lactobacilli etc., care se gasesc in alimente  cum sunt iaurtul, kefirul, lactate dar si in multiple preparate farmaceutice care contin o cantitate semnificativa de probiotice (intre 1 miliard si 10 milarde). Pentru ca probioticele sa nu fie distruse de aciditatea gastrica, au fost concepute formule farmaceutice gastrorezistente in care s-au adaugat si prebiotice.

Prebioticele (fibrele) sunt carbohidrati nedigerabili cu rol de a hrani probioticele (crescand astfel activitatea acestora). Produsele farmaceutice ce contin asocieri de probiotice cu prebiotice sunt cele mai  eficiente atunci cand se doreste o repopulare optima a florei intestinale. Se recomanda administrea probioticelor cu aproximativ 30 de minute inainte de masa, in cure de 1-2 luni. Nu numai dezechilibrul florei intestinale contribuie la aparitia problemelor digestive dar si prezenta unui deficit de enzime digestive, substante responsabile de digestia si absorbtia alimentelor in organism. Produse in principal de pancreas, enzimele se gasesc pe toata suprafata tractului digestiv, fiind prezente in saliva, stomac, suc pancreatic si secretii intestinale. Atunci cand digestia este ingreunata  de consumul excesiv de alimente si cand cantitatea de enzime este insuficienta, alimentele nu se digera bine si apar simptomele  digestive cum sunt  balonarea, greata, flatulenta etc. De asemenea, prea putine enzime digestive pot contribui si la aparitia carentelor de  vitamine si minerale, acestea nefiind asimilate de organism.

Suplimentele alimentare ce contin enzime ajuta organismul sa digere hrana mai usor si, spre deosebire de enzimele preluate din alimentatie, care se pierd  prin procesare termica (peste 40 grade Celsius) si in prezenta acidului gastric, cele din suplimente sunt protejate de un invelis gastrorezistent, astfel nu sunt distruse de sucul gastric si ajung la nivel intestinal unde imbunatatesc digestia. Se administreaza la nevoie in timpul mesei sau dupa mese. O alta categorie de suplimente farmaceutice, utile pentru digestia dificila sunt cele care folosesc principiile  active naturale din plante cum sunt extractul de mladite de rozmarin, extract de muguri de artar sau smochin. Multe preparate farmaceutice asociaza enzimele digestive extrase din surse naturale cu probiotice, fibre (inulina favorizeaza tranzitul intestinal) sau cu uleiuri volatile din plante (chimen, marar, salvie, coriandru, fenicul, cimbru, anason, busuioc, ghimbir, menta, lavanda) stimuland astfel functiile digestive.

Produsele farmaceutice adresate problemelor digestive sunt numeroase (antispastice, antiacide, antiemetice etc) si cuprind diverse forme farmaceutice: tablete masticabile, capsule, plicuri cu suspensie orala etc. Suplimentele imbunatatesc digestia si elimina disconfortul in cazul unei posibile indigestii. Asa ca nu uita sa iti pui in geanta cu tine de sarbatori si suplimentele digestive!

Fructe care ajuta digestia

Afla ca 1-2 felii de ananas consumate dupa o masa copioasa de Craciun te pot salva de o nedorita indigestie. Ananasul contine bromelaina, enzima (substanta) care ameroliaza digestia si ajuta la usurarea acestui proces anevoios. Alte surse naturale de enzime digestive, de mare ajutor sunt papaya (contine enzima papaina ce descompune proteinele), avocado (contine lipaza necesara pentru digestia grasimilor), kiwi, seminte germinate, mango, afine, ardei, rosii, ciuperci Shiitake, broccoli, telina, sfecla, miere nepasteurizata etc.

Sucurile carbogazoase versus sucurile naturale

Daca te intrebi de ce te simti balonat dupa masa, sucurile carbogazoase s-ar putea sa fie raspunsul. In combinatie cu un consum ridicat de alimente, acestea te fac sa iti simti abdomenul umflat si sa ai indigestii neplacute. Inlocuieste-le cu sucuri naturale (grapefruit) sau sucul de la o lamaie dizolvat in apa calda si indulcit cu putina miere care favorizeaza digestia.

Excesul de alcool

Stii regula unui pahar? Te sfatuim sa o respecti in timpul mesei de Craciun daca nu vrei sa suferi de vreo indigestie dupa! Este de preferat sa eviti pe cat posibil consumul excesiv de alcool in perioada sarbatorilor, plina de mese imbelsugate, cu grasimi ce in combinatie cu alcoolul ar putea sa-ti faca rau. In schimb, apa nu trebuie sa lipseasca de pe masa de Craciun pentru ca reduce aciditatea de la nivelul stomacului.

Combinatiile alimentare nepotrivite

Dupa cum am spus si mai sus, una din cauzele aparitiei indigestiei este reprezentata de combinatiile alimentare nepotrivite. Ce inseamna asta? Adica adeseori combinam alimente care au timpi diferiti de digestie, fara sa ne dam seama. Spre exemplu, este de preferat sa mananci carnea cu o garnitura mai usoara ca salata de cruditati, decat sa o combini cu cartofi. Stomacul tau iti va multumi mai incolo! Este indicat respectarea unei pauze de cel putin o ora intre felurile de mancare. De asemenea, e bine sa mancati incet, fara sa va grabiti si sa mestecati usor. Chiar daca de sarbatori meniul este bogat in preparate de carne e bine sa consumam si fructe si legume ce contin fibre si enzime ce combat cu succes indigestia. Pentru a evita ca acestea sa fermenteze acestea se vor servi la o ora dupa masa.

Faceti miscare!

O jumatate de ora de ora de mers pe jos dupa masa favorizeaza tranzitul intestinal si stimuleaza digestia. Tocmai ai descoperit cum evitam problemele digestive de Craciun, deci bucura-te de aceste sarbatori, in tihna! Mattca iti ureaza: “Craciun fericit!”.  



Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.

Produsul a fost adaugat in cos

Mesaje
meniu
Cosul meu