Ce este colagenul hidrolizat si cum ne poate ajuta
Ultima actualizare: 01/09/2023

5 minute citire

- 17/05/2023

Ce este colagenul hidrolizat si cum ne poate ajuta

Ce rol are colagenul?

Colagenul este cea mai abundenta proteina din organism, iar structura sa asemanatoare fibrelor este folosita pentru a produce tesut conjunctiv. Dupa cum sugereaza si numele, acesta conecteaza alte tesuturi si este o componenta majora a oaselor, pielii, muschilor, tendoanelor si cartilajului. 

Corpul nostru produce colagen in mod natural, prin combinarea aminoacizilor (elementele de baza ale proteinelor din alimente). Pe masura ce imbatranim, organismul produce treptat mai putin colagen, iar aceasta productie scade si mai repede ca urmare a unor factori precum: expunere excesiva la soare, fumat, consum de alcool in exces, lipsa de somn si sedentarism.

Ce alimente contin colagen?

Colagenul este o proteina animala, asadar nu este prezent in mod natural in alimentele vegetale. Putem gasi cantitati semnificative de colagen in: 

  • Carne  de vita, de porc si de pui - colagenul se gaseste mai ales in bucati de carne ce contin tesut conjunctiv, cum ar fi tendoanele si cartilajele.
  • Peste si fructe de mare - colagenul se gaseste in special in pielea si oasele pestilor. Consumul  de ton, somon, sardine si calamari ar putea contribui la aportul de colagen.
  • Pui - supa de pui este cunoscuta pentru continutul ridicat de colagen, deoarece se prepara folosind oase, cartilaje si tendoane.
  • Gelatina - este produsa prin prelucrarea colagenului din tesuturile animale. Aceasta se utilizeaza mai ales in deserturi, dulciuri si produse de patiserie, putand reprezenta o sursa suplimentara de colagen.

Ce alimente stimuleaza productia naturala de colagen?

Dupa cum am aflat deja, colagenul este produs in mod natural in organism. Pentru a produce colagen, corpul are nevoie de:

  • Prolina – in albusuri, lactate, varza, ciuperci si sparanghel;
  • Glicina – in pielea de porc, pielea de pui si gelatina si o varietate de alte alimente bogate in proteine;
  • Vitamina C - in citrice si ardei gras;
  • Zinc -  in carnea de vita, miel, porc, crustacee, naut, linte, fasole, lapte, branza si diverse nuci si seminte;
  • Cupru - in carne de organe, pudra de cacao, caju, seminte de susan si linte.

Pe masura ce imbatranim, colagenul existent se descompune iar corpul produce tot mai putin. Drept urmare, pentru a compensa deficitul de colagen, multi oameni apeleaza la pudra de colagen sau alte tipuri de suplimente, cum ar fi capsule, comprimate  sau fiole buvabile.

Cate tipuri de colagen exista?

Pana in prezent, au fost descrise 29 de tipuri de colagen. In corpul uman, aceasta proteina poate fi gasita in oase, tendoane, ligamente, par, piele si muschi. Dintre cele mai importante tipuri de colagen amintim:

  • Tipurile I, II si III corespund la 80%-90% din colagenul total gasit in corpul uman, iar tipul I este cel mai abundent in piele (80%). 
  • Colagenul de tip III corespunde la 15%. 
  • In cartilaj, colagenul de tip II predomina (90–95%) in formarea matricei extracelulare. 
  • Alte tipuri de colagen (I, IV, V, VI, IX si XI) ajuta la formarea si stabilizarea retelei de fibrile de colagen de tip II.

Majoritatea suplimentelor de colagen contin tipurile I, II si III, care reprezinta cea mai mare parte a colagenului gasit in corp. Cele mai multe produse contin o forma digerabila de colagen numita colagen peptidic sau colagen hidrolizat. Acesta are o structura moleculara mai mica si  se absoarbe mai usor comparativ cu colagenul obisnuit, fiind mai rapid asimilat in tesuturi si organe. 

Ce spun studiile despre suplimentele de colagen?

Cele mai multe cercetari despre suplimentele de colagen sunt legate de sanatatea articulatiilor si a pielii. Studiile au descoperit ca suplimentele de colagen imbunatatesc elasticitatea pielii, pot imbunatati mobilitatea articulatiilor si pot reduce durerile articulare. 

Suplimentele cu colagen aduc cele mai mari beneficii persoanelor ce prezinta deteriorarea colagenului sau au un risc mai mare de a dezvolta acest tip de afectiune. Aceste situatii  includ pierderea oaselor si degradarea cartilajului cauzate de procesul natural de  imbatranire, de activitatile fizice intense, excesul de greutate, modificarile hormonale, traumele, arsurile, terapiile agresive impotriva cancerului si procedurile de  implantare (cutanate sau dentare). 

Suplimentarea orala de colagen hidrolizat in tratamentul modificarilor pielii

Potrivit cercetatorilor, modificarile structurii colagenului de tip I reprezinta un semn al pielii imbatranite cronologic si contribuie la scaderea rezistentei sale, ducand la formarea ridurilor. De asemenea, aceste modificari pot duce la cresterea flaciditatii, fragilitatii si uscaciunii pielii. Imbatranirea poate interfera si cu vindecarea ranilor, pigmentarea pielii si vascularizatia acesteia. 

Literatura de specialitate arata ca suplimentarea cu colagen are urmatoarele beneficii:

  • reduce ridurile;
  • creste elasticitatea, hidratarea, fermitatea si luminozitatea pielii; 
  • reduce degradarea pielii cauzata de expunerea la soare; 
  • favorizeaza procesul de vindecare a ranilor;
  • protejeaza impotriva imbatranirii. 

Suplimentarea orala de colagen hidrolizat in tratamentul modificarilor ortopedice

Pierderea de colagen in tesuturile osteoarticulare este un proces fiziologic natural si este influentat de diferiti factori. Aceasta pierdere poate fi intensificata de: inaintarea in varsta, dezechilibre hormonale, exces de greutate, inflamatii, imobilitate, suprasolicitare mecanica si deteriorarea articulara. Desi activitatea fizica este considerata in general benefica si protectoare, exista si riscul aparitiei leziunilor articulare la persoanele active, din cauza factorilor specifici exercitiilor (precum impactul, efortul repetitiv si suprasolicitarea articulatiilor).

Conform cercetarilor, consumul de colagen hidrolizat are urmatoarele beneficii:

  • creste rezistenta osoasa, densitatea si masa minerala osoasa; 
  • imbunatateste stabilitatea articulatiilor;
  • creste capacitatea functionala si mobilitatea articulatiilor;
  • ajuta in procesul de recuperare musculara; 
  • reduce durerea si inflamatia. 

Ce suplimente contin colagen hidrolizat?

In farmacie exista numeroase suplimente alimentare care contin colagen hidrolizat simplu, sau asociat cu alte substante, sub diferite forme farmaceutice. Dintre acestea amintim:

  • Kollagen 11000 plus – sub forma de fiole buvabile ce contin doza mare de colagen hidrolizat;
  • Muvon Plus - plicuri ce contin colagen hidrolizat, alaturi de acid hialuronic si vitamina C; 
  • Minerale pentru femei + Colagen – comprimate ce contin hidrolizat de colagen, vitamine si minerale;
  • Hydraplenish Plus MSM – capsule vegetale ce contin colagen hidrolizat, acid hialuronic, condroitina si MSM (metilsulfonilmetan);
  • Supramax articulatii direct – fiole buvabile ce asociaza colagen hidrolizat, acid hialuronic, vitamina C si biotina;
  • Resvitale Beauty 3 – capsule ce contin hidrolizat de colagen, acid hialuronic, extracte din plante, vitamine si minerale.

Daca nu stiti ce supliment alimentar vi se potriveste, este recomandat sa solicitati sfatul medicului sau farmacistului. 

Cand sunt utilizate in mod corespunzator, suplimentele alimentare pot juca un rol important in mentinerea sanatatii articulatiilor si a pielii. Pe langa acestea, un stil de viata sanatos, ce include o dieta echilibrata si exercitii fizice regulate, poate contribui la protejarea colagenului natural al corpului. 

Cateva recomandari suplimentare pentru protejarea colagenului sunt: 

  • Purtarea protectiei solare sau limitarea expunerii directe la soare;
  • Asigurarea unui somn suficient, intre 7-9 ore pe noapte;
  • Evitarea fumatului activ sau pasiv;
  • Reducerea nivelului de stres. 

Toate aceste masuri pot ajuta la mentinerea sanatatii colagenului si la prevenirea deteriorarii premature a tesuturilor articulare si a pielii. 

Acest material a fost documentat si scris de farmacistul Salofarm si nu inlocuieste indicatiile medicului. Pentru detalii de utilizare va rugam sa consultati medicul specialist sau medicul de familie.

Bibliografie:

  • Luana Dias Campas et al, Collagen supplementation in skin and orthopedic diseases: A review of the literature, Heliyon, 2023.
  • Stephanie S. Gardner, MD, Health Benefits of Collagen, 2022


Copyright © 2013-present Magento, Inc. All rights reserved.

Produsul a fost adaugat in cos